Et godt alternativ til en lakering.

En bilindpakning også kaldet en helfoliering, er et godt alternativt til at få din bil lakeret.

Men du bør dog være opmærksom på, at det ikke kan sammenlignes. En bilindpakning beskytter din nye lak mod ridser og slitage, og er et billigere alternativ til en lakering.

At pakke en bil ind i folie, betyder at montere folie oven på bilens originale lak.

Resultatet vil derfor også bliver herefter. Bilens originale lak, vil igennem årenes løb blive udsat for slid, rust, UV-stråler, nedbør, syrenedfald, partikler i luftstrømmen, og ikke mindst af stenslag og grus fra vejene.

Hvis bilens lak er skadet og slidt mv. så vil disse brugsspor kunne ses ved en eventuel indpakning.

Folien vil samtidig have svært ved at binde på steder, hvor der er rust, og kan i enkelte tilfælde fremskynde korrosionsprocessen, da folien indkapsler fugten.

Vær derfor altid opmærksom på din bils folie.

Basis omfang og aftalegrundlag af indpakning.

  • Køretøj leveres nyvasket af kunde til leverandør. Evt. nano eller voks behandlede overflader skal ligeledes af kunden være grundigt afrenset.
  • Nødvendig affedtning for optimal vedhæftning for folie foretages af leverandøren.
  • Kontrol af køretøj af kunde og leverandør i fællesskab, se afsnit 6 og 7.
  • Kun glatte, lakerede og udvendigt synlige overflader dækkes med folie af 3D formbar kvalitet.
  • Dit Print anvender altid godkendte leverandører af folie, og sikre at de er godkendt til brugen, og vil så vidt som muligt holde kunden orienteret, hvis der skulle være ændringer.
  • Falser omkring døre og klapper dækkes kun delvist, dvs. alene af den folie, der er til overs ved gennemskæring af folie i sprækken mellem dør/klap og øvrigt karrosseri. Hvor det er teknisk muligt, udføres indpakning uden samlinger på hvert enkelt karosseri del. Undtagelser er typisk dørhåndtag, kofangere, spejle og fenderlister, samt samlinger i karosseri med lister eller bløde fuger.
  • Dit Print kan forbeholde sig ret til at lave samlinger med overlap i tilfælde af at et køretøj har større ubrudte flader end de materialebredder der kan skaffes i ønsket farve- og kvalitet.
  • Karosseridele af umalede, imprægnerede, overfladebehandlede og/eller struktur prægede materialer i plast og metal, indpakkes som hovedregel ikke i folie.
  • Dit Print er pligtig til altid at kunne fremvise og overholde seneste aktuelle dokumentation og monteringsvejledninger for de folieprodukter som aftales benyttet.
  • Dit Print forbeholder sig retten til ikke at indpakke dele som er eftermonteret, og ikke er standard fra bilproducenten, eller ved dele som ikke er egnet til indpakning i folie (Herunder dørbeslag/hængsler, udskiftede dele, og dele som kan udgøre en fare ved indpakning, såsom eventuelle batterier, varmeblæsere og lignende.)

Udvidet omfang

  • Folie i falser omkring døre og klapper
  • Ekstra beskyttelse mod stenslag
  • Reklamer på rude
  • Toning/solfilm på ruder

 

Reduceret omfang

  • Der er mange muligheder for at spare penge på en bilindpakning og stadig opnå både øjenåbnende effekt og overflade beskyttelse. Visse karrosseridele kan undlades.
  • Man kan vælge billigere materialer til kortere varende formål.

 

Før arbejdets start

Før du afleverer din bil til indpakning er der nogle forhold kunde selv skal være opmærksom på.

  • Bilen afleveres renvasket og indvendig rengjort.
  • Bilens lak skal være afrenset fuldstændigt for nano eller voks behandling.
  • Såfremt køretøjet ikke kan dokumenteres i 100% original lakering, tages der som udgangspunkt forbehold for holdbarhed/vedhæftning på de karosseridele der er omlakeret. Forbeholdet kan ophæves ved dokumentation af at den foretagne lakerings kvalitet overholder bilmærkets gældende regler.
  • Kvalitets dokumenteret lakering kan under ingen omstændigheder indpakkes tidligere end 4 uger efter lakeringen.
  • Bilen må ikke være undervogns/hulrumsbeskyttet inden for de seneste to uger før aflevering. Der gøres opmærksom på at efterfølgende undervognsbehandling også kan angribe klæbestof ved foliens kanter, f.eks. skærmkanter.
  • Det skal ligeledes aftales hvilke dele på bilen der evt. skal afmonteres for opnåelse af optimalt resultat. Der udpeges endvidere hvor evt. samlinger i folie, kan blive nødvendige, grundet dele som ikke afmonteres, eller der er flader som er større end de materialer, der skal anvendes kan dække i ét stykke.
  • Leverandøren erstatter ikke afmonterede dele på køretøjer, som går itu ved afmontering. (evt. betinget af nyvognsgaranti).

Ved arbejdets start

Uanset om din bil er ny eller brugt, kan den have skader, eller der kan være særlige forhold- og forventninger som det er vigtigt at afstemme. Når du afleverer din bil til indpakning, skal du selv eller en stedfortræder derfor være til stede for en gennemgang af bilens stand. På en tegning eller fotos af bilen gøres notater om skader, fejl og mangler, som vil kunne blive brugt til dokumentation ved eventuel tvist.

  • Eventuelle ridser, stenslag og andre skader eller mangler.
  • Dele på bilen som ikke kan pakkes ind i folie, f.eks. plastdele med imprægneret eller struktureret overflade.
  • Dele på bilen som aftales undtaget indpakning, eller indpakkes eller dekoreres på anden vis.
  • Emblemer og mærkater som skal afmonteres for indpakning, kan ikke altid fjernes uden at tage skade. Det er derfor normalt ikke indeholdt i tilbud at disse bliver monteret igen efter indpakning. Med mindre andet aftales, udleveres de i en pose til dig, i den stand de er afmonteret når du henter din bil.
  • Estimeret leveringstid oplyses.
    Ved naturkatastrofer, epidemier, force majeure, sygdom og lignende, kan leveringstiden blive forlænget. Kunden vil dog blive informeret om dette undervejs.
    Hvis bilen forefindes i særlig medtaget stand, kan leveringstiden ligeledes blive forlænget, ligesom hvis der på bilen forefindes eftermonterede genstande, eller særligt forringede emner som kræver en vis forsigtighed.Vi sørger for at afsætte tid til at sikre, at bilen ikke er kold, og at der er tid til affedtning og rengøring, og eftervarmning af folie, som er strukket, samt hærdetid.
    Afbrydes hærde- og eftervarmningen af kunden, vil Dit Print ikke kunne holdes erstatningsansvarlige, men naturligvis tilbyde at forsøge på fastmontering igen.

Levering

Husk som kunde at få disse 3 ting med hjem:

  1. Emblemer og andet, som evt. er afmonteret af leverandøren.
  2. Ekstra stykker af folien som er benyttet til din bil. De kan bruges til småreparationer og til test af kemiprodukter inden de prøves på bilen.
  3. Denne vejledning, der sammen med faktura og er dit garantibevis.

Husk også at købe plejemidler som leverandøren/folieproducenten anbefaler.

Tillykke med din ”nye bil” som du nu har givet et helt personligt udtryk.

Vedligehold

Enhver form for garanti forudsætter at det købte produkt anvendes og vedligeholdes korrekt. Fælles for optimal pleje af folie og lak, er grundig pleje med rensning og voksning hver 3. måned og skånsom jævnlig vask I mellemliggende perioder. Som nævnt er folie og lak forskellige. Brug derfor altid plejemidler der er beregnet til folie. Håndvask bilen med masser af vand og begrænset anvendelse af sæbeopløsning med mildt neutralt opvaskemiddel eller autoshampoo. Alternativt den billigste maskinvask uden kemi og voks. Meget kraftige rengøringsprodukter som insektfjerner og fælgrens kan være direkte ødelæggende for folie. Det er vigtigt og nemt at teste et produkt på ekstra stykker af folien, der er benyttet på din bil.